2 april 2008

Hur du tackar nej till en kund på 30 sekunder

- Hej, jag heter XX och har blivit rekommenderad att ta kontakt med er, av min man som är gammal kund hos er.

- Jaha? Hej...

- Jag undrar om jag skulle kunna få ett pris av er som jämförelse till det jag har idag, hos Folktandvården?

-Nä, det vet jag inte...det är ju svårt att ge dig så här, över telefon...

- Men om jag vet precis vad det är som ska göras borde ni kanske kunna tala om vad detta skulle kosta hos er?

- Nä, det vill jag inte göra...

- Men det pris jag fått hos min nuvarande tandläkare är synnerligen intressant för mig att få en jämförelse till, och jag är inte främmande att byta till er om det är så att ni är konkurrenskraftiga?

- Ja, men jag vill inte ge dig ett pris såhär bara...

- Nähäpp. Men OM jag valde att gå till er, hur ser det då ut med betalningsformer hos er?

- *suck* Vad menar du?

- Ja, tillämpar ni avbetalning vid större åtgärder/kostnader? Det skulle isåfall kunna vara ett argument för mig att byta?

- Nääeeea..., då ska man vara gammal trogen kund, om vi ens då ska göra nåt sån´t... Vi har blivit så brända så!

- Okej, då känns det som att jag fått veta tillräckligt av er. Hejdå.

- *suck* Ja, hejdå.

Ponera nu att det var vilken annan serviceinrättning som helst jag ringde. Att det var en offert från en husfirma eller teve-leverantör jag ville ha? Eller hos en resebyrå? Hade de n å g o n annanstans vägrat lämna en offert till en kund som knackar på dörren och ber om att få köpa?

Det överstiger mitt förstånd hur vissa anser sig ha råd att ha så obefintlig grad av servicekänsla.

Inga kommentarer: